Ziua 2
In cea de-a doua zi ne-am trezit de dimineata, si dupa ce am luat micul dejun am pornit catre Vatican. Era o zi ploioasa, dar chiar daca ti-ai fi uitat umbrela, erau destui indieni care vindeau asa ceva la orice colt, asa ca salvation was at hand.
Bineinteles ca am luat metroul, si am coborat la statia indicata (in vagoane harta retelei de statii are trecute si principalele obiective turistice astfel ca este foarte usor sa te orientezi).
Si am pornit pe strazi, prin ploaie, amestecandu-ne intr-o mare de umbrele multicolore. In ciuda vremii de afara, oamenii frematau pe strazi de parca ar fi fost o zi de vara... iar aerul era inmiresmat.
Am ajuns destul de repede in Piata Sf. Petru, si ne-am adapostit sub coloanele uriase.
Incepuse sa toarne cu galeata. Unii oameni stateau in mijlocul pietei si ascultau slujba, care era difuzata pe doua ecrane destul de mari.
Totusi era inca dimineata, si eu nu puteam sa visez decat la inca un expresso italian. Asa ca am pornit in cautarea unei terase, unde ne-am adapostit sub umbrelele mari si ne-am incalzit putin cu licoarea magica. Apoi am dat o raita prin magazinele din jur, unde am gasit suveniruri la jumatate de pret decat cele vandute in fata Colloseum-ului.
Dar fiind ca ploaia tot nu incetase, destinatia ideala era una..interioara- Muzeul Vaticanului. Numai ca de data acesta coada la intrare era...oooo! inimaginabil de lunga! Si chiar daca se inainta destul de repede, totusi vorbim de 1 km de coada. Dar nu ne-am lasat infranti! Dat fiind ca eram patru persoane, am trisat. Ne asezam intr-un loc, apoi unul dintre noi pornea inainte si se "infiltra" printre oameni. Apoi pleca si al doilea, si al treilea..si al patrulea. Si am facut asa de vreo trei ori (am mai stat cate un pic si la coada sa nu dam de banuit) si eram la intrare.
Taxa a fost de 15 euro. Am achizitionat un audioguide in limba engleza pentru care am lasat un act de identitate si am pornit...
Am inceput cu aripa egipteana, din care va voi prezenta cateva dintre obiecte/statui.
Egiptul a devenit atat de vast incat a inceput sa fie macinat de conflicte interne si a scapat de sub control. Atunci a intervenit Imperiul Roman, care a profitat de ocazie pentru a-l cuceri. Odata cu cucerirea Egiptului, unii dintre romani au adoptat si credinte religioase egiptene. Toata lumea cred, cunoaste povestea lui Antonius si Cleopatra. Se zice chiar ca Antonius incepuse sa venereze zeii egipteni.
tablita funerara egipteana |
Cartea Morților este o descriere a concepției egiptene despre viața de apoi, precum și o colecție de imnuri, vrăji și instrucțiuni pentru a permite celui decedat să treacă prin diferitele obstacole spre viața de apoi.
Aceasta este mumia foarte bine conservata a unei femei egiptene. Inca din acea vreme exista ...vopsea de par! (avea parul vopsit galben). Toate organele corpului erau extrase si plasate in vase speciale, iar creierul era extras prin cavitatile oculare. In teasta apoi se introduceau mai multe bandaje.
Ficatul era depus intr-un vas cu capacul in forma de cap de om ( Amset).
Un vas in forma de sacal adapostea stomacul (Duamutef).
Capul de babuin era vasul in care se pastrau plamanii (Hapi).
Un capac cu cap de soim pastra intestinele (Gebehsenuf).
Imhotep a fost unul dintre cei mai intelepti oameni ai Egiptului Antic. Se spune ca a fost medic, dar mai ales un mare arhitect, el ridicand se spune, cel mai vechi monument egiptean care s-a păstrat până în zilele noastre, piramida în trepte de la Sakkarah.
Aceasta statuie infatiseaza un atlet de lupte corp la corp. Se pare ca a fost surpirns in timp ce se dadea cu ulei pe corp.
Si nu, nu se dadea cu ulei sa arate bine...ci pentru a scapa mai usor din stransoarea adversarului.
Statuie romana infatisandu-l pe Apollo -zeul Soare;
In mana stanga ar fi tinut arcul iar cu mana dreapta tocmai luase o sageata din tolba...
Preotul troian Laocoon si cei doi fii ai sai, ucisi de serpii de mare trimisi de Atena si Poseidon, ca pedeapsa deoarece a indemnat sa nu se primeasca in cetate Calul Troian
In drum spre Capela Sixtina, se mai trece pirn cateva culoare imense: unul are pe ambii pereti laterali harti vechi pictate ale zonei Italiei, altul numai cu tapiterii uriase reprezentand diversi papi, unul intesat de zeci si zeci de picturi astfel incat era destul de dificil sa stai sa le observi pe toate.
Am sa continui cu cateva picturi si statui care mi-au mai atras atentia, desi stiu sigur ca am "sarit" cu atentia o multime dintre ele....
Pictura 3D. Banuiesc ca este mai contemporana..infatiseaza dorinta de inavutire si efectele ei..razboiul! |
In drumul spre Capela Sixtina trecem un "pod" suspendat, de unde avem o vedere asupra unei alte curti interioare |
Fresca pe tavan reprezentand Aparitia Crucii (infrangerea lui Maxentius de catre Constantin la Roma in 312; jos se poate observa statuia sparta in bucati a lui Apollo |
Fresca intitulata "Scoala de la Atena", cred binecunoscuta cel putin vizual de toata lumea, unde in centru se remarca Platon, arătând cu degetul către cer (în aceeaşi atitudine în care apărea şi Ioan Botezătorul în reprezentările lui Leonardo da Vinci- si nu numai - degetul ridicat spre cer este reprezentare masonica ce se regaseste de extrem de multe ori in arta). In stanga lui Platon este Aristotel, pe vremea aceea elevul sau, caruia i se adreseaza. Acesta arata insa cu mana spre pamant. Eu consider aceasta fresca o reprezentare splituita in doua persoane a lui Baphomet, facadn abstractie de toata filozofia dezvoltata in jurul acestor personaje cu atitudini total apuse (vezi misterele de la Sagrada Familia)
Mai mult, se pare ca mai toti filozofii greci sunt reprezentati in aceasta fresca, deoerece se pare ca erau membri ai acestei Scoli. Chiar Raphael s-a "integrat" in pictura cu un autoportret - din pacate acea parte nu am prins-o in fotogarie, era mult mai in dreapta mea.
In partea stanga, imbracata in alb se poate observa infatisarea unei femei. Se spune ca este Hypathia, cea care a descoperit cu muult inainte ca miscarile planetelor fata de soare sunt eliptice. (filmul Agora o are pe Hypathia ca personaj central- numai ca Hypathia era ..egipteana, nu greacoaica). Se spune chiar ca atunci cand pictura a fost analizata si s-a observat prezenta Hypathiei, s-a cerut inlaturarea sa din pictura de catre un inalt prelat al Vaticanului. Insa Rafael nu a inlaturat-o, ci numai i-a mascat formele feminine.
Se mai poate observa jos pe scari, intins comod, cinicul Diogene din Sinope, poreclit Cainele, deoarece, spunea chair el: " ii lingusesc pe cei care imi ofera..orice, ii latru pe cei care nu-mi dau nimic, si ii musc pe ticalosi".
Se poate observa Socrate care este foarte clar reprezentat, asemenator cu busturile sale existente si alte picturi cu reprezentari ale sale (vezi misterele de la Sagrada Familia). Se afla in partea stanga a picturii, imbracat in verde, cu aceeasi "freza" ca intotdeauna, aducand niste argumente parca numarand ceva pe degete.
Tot in drum spre Capela Sixtina exista si o aripa cu arta contemporana, insa pe aici eram deja pe fast forward.
Si...am ajuns la Capela Sixtina!. O incapere in forma dreptunghiulara, intunecoasa, in care se reuneste conclavul atunci cand trebuie ales un nou papa. Nu aveam voie sa facem fotografii aici, dar am "furat" totusi cateva, fara blitz. Aveam "gardieni" care erau cu ochii pe noi sa nu fotografiem, si ne Shhhhhhtttttt! -i-iau din cinci in cini secunde sa nu facem galagie.
Aceasta poza a iesit cea mai reusita, restul nu prezinta claritate din pacate.
Se poate observa incepand din partea stanga spre dreapta: Crearea lui Adam, Crearea Evei, Pacatul originar, Sacrificiul lui Noe.
Inafara de cele care se pot observa in fotografie, mai sunt pe tavan in ordine cronologica: Separarea luminii de intuneric, Crearea Soarelui si a Lunii, Crearea copacilor si a plantelor (apoi vin cele din fotografie), Potocpul universal, Betia lui Noe, Joel, iar in triunghiuri sunt Sibilele (femei inzestrate cu darul profetiei): Eritreea, Persica, Libica, Cumana si Delfica.
Pe un perete mare vertical este o alta fresca vestita, Judecata Universala- opera lui Michelangelo.Nu am reusit sa fac o fotografie a acestei lucrari, totusi voi posta una de pe internet.
Pe scena grandioasa domina Hristos, judecator implacabil (aici), cu bratul drept ridicat, in semn de condamnare.
Trei sute de figuri umplu aceasta fresca. La dreapta Mantuitorului sunt alesii, la stanga pacatosii, care se prabusesc in abisuri.
Toata lucrarea a durat 6 ani (?), inceputa in 1535 prin insarcinarea Papei Paul al III-lea, si finalizata in 1541.
La Muzeul Vaticanului veti gasi along the way, carti cu picturile celebre postere etc, dar la preturi cam piperate pentru buzunarul nostru.
Deasemenea veti gasi multe toalete pe drum, precum si o cafenea. Pentru cei care inchiriaza audioguide, acestia vor recupera actele de identitate in drumul spre iesire (deci in alta locatie decat cea in care le-au lasat).
Si astfel am incheiat a doua zi de perindari, foamea ne-a indreptat catre o pizzerie de data asta italiana (delicioasa), cu o mozzarela naturala (adica din cele care nu se intind ca guma arabica).
Ne revedem cu detalii despre ziua a III-a. Zbye!
2 comentarii:
Mi s-a pierdut comentariul, data viitoare sciu in word si salvez :doh:
Foarte frumoase poze, Muzeul Vaticanului imi doresc sa il vad si eu, in rest nu ma atrage Roma ca obiectiv turistic
nu era nevoie sa scrii in word. pt a evita pe viitor acest lucru, ianinte de a posta comentariul, selecteaza-l si apasa Ctr+C.
Astfel, daca se intampla sa se piarda, doar dai in casuta Ctr+V si incerci iarasi sa-l postezi fara sa o iei de la capat cu scrisul
Trimiteți un comentariu
Daca vreti sa lasati un mesaj, acum e momentul!